Fag: Yrkesutøvelse. Kap 3. Pedagogisk arbeid

torsdag 22. april 2010

Oppdragelse:

Oppdragelse:

Følgende spørsmål bør stilles:
  1. Hva skal barnet leve etter og tro på (vitenskap, Gud, tradisjoner, ??)
  2. Hvordan skal en være som oppdrager (mild, streng,varm, kjørlig, fast, ??)
  3. Hvor mye skal oppdragelsen tilpasses temperamentet og interessene til barnet?
  4. Hvordan skal oppdragelsen organiseres i ulike situasjoner og miljøer (hjemme, barnehagen, blant venner, alene, ????)


Hva
- er oppdragelse?
- viktig i oppdragelse?

Hvorfor
- begrunnelse

Hvordan
- metode

Voksnes bevisste og ubevisste påvirkning av b/u.

Vi ønsker å oppnå noe med oppdragelsen.
- forme mennesket i samsvar med:
* verdier
* normer
*synspunkter

Gjennom sosialisering.

Oppdragerne må ta en mengde valg
oppdragelsesMåter
oppdragelsenInnhold
oppdragelsesMiljøer

En prosess der voksne leder og veileder neste genrasjon

Barn må få hjelp til å oppfatte hvilke rammer som er akseptable sammen med andre.

- lag en liste over hva som er ønsket oppførsel, sammen med dem listen gjelder for.

- kulturformidling

- barne er hele tiden utsatt for voksnes påvirkning.
Gjennom:
- krav
- forventninger
- normer og regler
- oppvekstmiljø

- skjer i hjemmet
- ellers i dagliglivet
- i barnehage
- skole
- fritidsordninger

Handler om:
- veilede/rettledning
- vurdering
- godkjenne
- sanksjoner
- være rollemodell

Man må lære seg å dele, vente på tur, hjelpe andre og legge litt bånd på seg selv om man så gjerne vil.

Vi bruker ulike midler for å synliggjøre hva vi forventer av b/u.

Vi ønsker at b/u skal gjenta ønsket adferd, og avstå uønsket.

- lære å adlyde
- oppleve at deres mening betyr noe
- stille spørsmål og
- si fra når noe oppleves urettferdig
- erfare at det nytter å si fra
- bedømme/vurdere handlingene ut fra forventningene vi stiller til b/u, ut fra modenhetsnivå.
- gi ris, ros
- vi sanksjonerer.

Slik utvikler all adferd og utvikling seg i en evig rundgang ettersom alder og forventning øker.

Barn gis mulighet til å
- observere
- delta i ulike roller
- relasjoner og
- aktiviteter/handlinger

For å gi barn en mulighet til total utvikling oppdragelse

- i en bestemt hensikt
- planlagt intensjon, målrettet preg
- spontant
- i samtaler om ....
- mens man spiser

- Det finnes ingen fasitsvar innen oppdragelse, derimot mange dilemmaer.

- Grensesetting kan være vanskelig. Skal vi sørge for at utviklingen går sin naturlige gang uten for mye inngripen?

- Er oppdragelse en vekstprosess ut fra gode betingelser og et godt miljø?

- En forutsetning er at oppdragerne er enige i de grunnleggende spørsmålene.

- Oppdragelse er ALDRI verdinøytral!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere