- Hva skal barnet leve etter og tro på (vitenskap, Gud, tradisjoner, ??)
- Hvordan skal en være som oppdrager (mild, streng,varm, kjørlig, fast, ??)
- Hvor mye skal oppdragelsen tilpasses temperamentet og interessene til barnet?
- Hvordan skal oppdragelsen organiseres i ulike situasjoner og miljøer (hjemme, barnehagen, blant venner, alene, ????)
Hva | Hvorfor | Hvordan |
Voksnes bevisste og ubevisste påvirkning av b/u. | Vi ønsker å oppnå noe med oppdragelsen. | Gjennom sosialisering. |
En prosess der voksne leder og veileder neste genrasjon | Barn må få hjelp til å oppfatte hvilke rammer som er akseptable sammen med andre. | - lag en liste over hva som er ønsket oppførsel, sammen med dem listen gjelder for. |
- kulturformidling | - barne er hele tiden utsatt for voksnes påvirkning. | - skjer i hjemmet |
Handler om: | Man må lære seg å dele, vente på tur, hjelpe andre og legge litt bånd på seg selv om man så gjerne vil. | - lære å adlyde |
Barn gis mulighet til å | For å gi barn en mulighet til total utvikling ↦ oppdragelse | - i en bestemt hensikt |
- Det finnes ingen fasitsvar innen oppdragelse, derimot mange dilemmaer. - Grensesetting kan være vanskelig. Skal vi sørge for at utviklingen går sin naturlige gang uten for mye inngripen? - Er oppdragelse en vekstprosess ut fra gode betingelser og et godt miljø? - En forutsetning er at oppdragerne er enige i de grunnleggende spørsmålene. - Oppdragelse er ALDRI verdinøytral! |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar