Pedagogikk – læren om oppdragelse og læring.
Pedagogikk deles inn i undergrupper, det handler om: | ||||
- å forstå hva læring er.
| Et sammensatt fag av: |
|
|
|
Psykologi: - som fag opptatt av Atferd Reaksjoner Følelser
| - kunnskap om hvordan b/u utvikler seg språklig, intellektuelt, sosialt og motorisk. - Følelser - Selvforståelse
| Kjenne seg trygg og ivaretatt. Oppgaven passer b/u forutsetninger. | Hva er læring? - når vi lærer → forandrer vi oss → tanker og oppførsel endres. | |
Etikk: - som fag handler om å: Forstå hvordan dine handlinger oppleves av andre.
- Å ta b/u på alvor handler om å få dem til å forstå konsekvensene av valgene deres. | Handlingene du gjør - Valg - Din egen mestring av møter med b/u. - b/u er ulike og må derfor møtes ulikt. - Være fleksibel → det øker sjansen for b/u opplever seg respektert og dermed gis rom for utviklingsmuligheter. | Spør: Hva trenger dette barnet av meg nå for at det skal få til hverdagen sin bedre?
| Valg og konsekvenser: B/u som velger å ignorere bestemmelser, må vite at du ser valgene som blir gjort, og at du forholder deg til konsekvensene av valgene. - Mange kjenner ikke konsekvensene valg + valg = livet deres
| |
Sosiologi: - som fag: Ser b/u med forståelse av det miljøet de er en del av. | Målet er: - Å forstå menneskenes samfunn. - Hvordan samfunnet påvirker oppvekst og utvikling | Modell: - den økologiske utviklingsmodellen (am psyk Urie Bronfenbrenner) |
| |
Filosofi: - som fag: Er opptatt av å forstå sammenhenger og stille spørsmål. | Når man tenker og grubler vil man søke: - kunnskap - stille spørsmål for bedre og forstå. B/u blir utsatt for mange valg, Vi skal hjelpe dem til å bli - Selvstendige og - Ansvarlige midt oppi alle valgene. | Spør: Hva er et menneske? Hvordan skjer læring? |
| |
- hvordan læring kan foregå. | - hvor som helst - hele tiden. - i planlagte og - i ikke planlagte aktiviteter. B og U må bli sett og verdsatt av voksne for å utvikle sin sosiale kompetanse. | - Dersom du ikke har et bevisst forhold til når b/u lærer, kan de fort lære uønskede ting.
| - når de ikke blir sett når de ber om oppmerksomhet, → føler seg mindre verdsatt.
- barn som leker på andres bekostning, → tror de andre barna er til for dem.
| Valg og konsekvenser: - b/u med diagnoser er det ofte lett å unnlate å stille krav til. - Hvis du feks slutter å stille krav til å komme tidsnok → kan b/u indirekte oppleve støtte fra deg til å ta feil valg. - b/u mister muligheten til å se at det å velge å komme for seint har konsekvenser. |
Oppdragelse/sosialisering - en bevisst overføring av holdninger og verdier til b/u fra voksne.
| 1. Autoritær oppdragelse - voksen forsøker å få kontroll over b/u. - voksne vet og kan alt. - oppfatter b/u som viljeløs og uansvarlig. -b/u vet ikke sitt eget beste og må derfor styres. |
| ||
2. La-det-skure-oppdragelse - passive voksne. -b/u skal lære av sine erfaringer. |
| |||
3. Demokratisk oppdragelse => samarbeid og etisk veiledning. - b/u har mange ressurser de kan ta i bruk. - den voksne stiller spørsmål som de sammen finner ut av. - voksne må være en tydelig og god modell. - voksne = rollemodell
|
| |||
Motivering →
| Er den stimuleringen vi som voksne foretar for å få barnet interessert i å lære. → vekke interesse J → belønning J → ros J → straff L | For å motivere * ta hensyn til barnas interesser og behov. * trekk inn barnas egne erfaring * bruk aktuelle hendelser, selvopplevde¨ * tilpass innhold etter nivå og forutsetninger * sørg for at barna selv deltar i gjennom- Føringen. * vis at det vi holder på med er viktig. | ||
Aktivisering, Konkretisering Variasjon Individualisering Samarbeid Evaluering |
|
| ||
- hvordan du kan tilrettelegge aktiviteter og situasjoner for at barn og unge skal lære mest mulig. | De minste barna | - bøker, (pekebøker) |
| Valg og konsekvenser: - Når du støtter b/u til å se konsekvensene av egne valg, blir samspillet med andre lettere. - Selvfølelsen blir bedre - Mulighetene for faglig læring større. |
Litt eldre barn/ barnehagebarn | -bøker, billedbok, fortsettelsesfortellinger, eventyr, - dramatiseringer av eventyr, - dukketeater - håndmotorikk, trolldeig, - veving, - Sang, rytmer, forteller- sanger, lage bilder til sangteksten. - dans og drama | |||
Ungdom |
| |||
|
| |||
- hvordan du forsøker å forstå b/u som du skal tilrettelegge læringen for.
| Litt elder barn |
| - Du må vite hvor på læringskurven b/u befinner seg for å gå videre derfra. |
|
Litt eldre barn/ Barnehagebarn
|
| |||
Ungdom
|
| |||
|
| |||
|
| |||
- å kunne tilpasse metodene etter hvilke forutsetninger b/u har. | Små barn
- Motivasjon - Observasjon - Planlegging - Dokumentasjon | - utprøving viktigere J - resultat L - ta vare på deres initiativ - bekreft deres inntrykk
| Når du skal velge metode bør du: * planlegge nøye * ta utgangspkt i barnas forutsetninger * motivere barna i forkant * være nøye med å registrere hva barna responderer på og ikke.
Barnas motorikk og deres intellektuelle evner øker med alderen. Derfor må også aktivitetene bli vanskeligere etter hvert. |
|
Litt eldre barn/ barnehagebarn | - prosess viktig J - resultat L | |||
Skolebarn
- kan jobbe målrettet over tid. - har utviklet finmotorikken | - resultatet teller J - virkelighetsnære tegninger - trenger inntrykk og bevisstgjøring av hva de ser og oppfatter. - fortsett med høytlesing slik at dårlige lesere inspireres. - lag teater/forestillinger - verdsett barnas skaperglede og ikke forvent ”voksen”perfeksjon. | |||
Ungdom
- i stand til å velge aktiviteter uttrykksformer. - ivareta egne initiativ.
| - innvolver ungdommene i planlegging. - lytt til og aksepter og hjelp dem å realisere ideer. | |||
Psykisk utviklingshemmede
- søk variasjoner - sosialisering
| Jo flere inntrykk, jo frodigere og varierte blir de i sine uttrykk. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar