Fag: Yrkesutøvelse. Kap 3. Pedagogisk arbeid

tirsdag 13. april 2010

kap 3.Pedagogikk – læren om oppdragelse og ...

Pedagogikk – læren om oppdragelse og læring.

 

Pedagogikk deles inn i undergrupper, det handler om:

 

- å forstå hva læring er.

 

Et sammensatt fag av:

 

 

 

Psykologi:

- som fag opptatt av Atferd

Reaksjoner

Følelser

 

- kunnskap om hvordan b/u utvikler seg språklig, intellektuelt, sosialt og motorisk.

- Følelser

- Selvforståelse

 

Kjenne seg trygg og ivaretatt.

Oppgaven passer b/u forutsetninger.

Hva er læring?

- når vi lærer → forandrer vi oss → tanker og oppførsel endres.

Etikk:

- som fag handler om å:

Forstå hvordan dine handlinger oppleves av andre.

 

- Å ta b/u på alvor handler om å få dem til å forstå konsekvensene av valgene deres.

Handlingene du gjør

- Valg

- Din egen mestring av møter med b/u.

- b/u er ulike og må derfor møtes ulikt.

- Være fleksibel

→  det øker sjansen for b/u opplever seg respektert og dermed gis rom for utviklingsmuligheter.

Spør:

Hva trenger dette barnet av meg nå for at det skal få til hverdagen sin bedre?

 

Valg og konsekvenser:

B/u som velger å ignorere bestemmelser, må vite at du ser valgene som blir gjort, og at du forholder deg til konsekvensene av valgene.

- Mange kjenner ikke konsekvensene

valg + valg = livet deres

 

 

Sosiologi:

- som fag:

Ser b/u med forståelse av det miljøet de er en del av.

Målet er:

- Å forstå menneskenes samfunn.

- Hvordan samfunnet påvirker oppvekst og utvikling

Modell:

- den økologiske utviklingsmodellen

(am psyk Urie Bronfenbrenner)

 

Filosofi:

- som fag:

Er opptatt av å forstå sammenhenger og stille spørsmål.

Når man tenker og grubler vil man søke:

- kunnskap

- stille spørsmål for bedre og forstå.

B/u blir utsatt for mange valg,

Vi skal hjelpe dem til å bli

- Selvstendige og

- Ansvarlige midt oppi alle valgene.

Spør:

Hva er et menneske?

Hvordan skjer læring?

 

- hvordan læring kan foregå.

- hvor som helst

- hele tiden.

- i planlagte og

- i ikke planlagte aktiviteter.

B og U må bli sett og verdsatt av voksne for å utvikle sin sosiale kompetanse.

- Dersom du ikke har et bevisst forhold til når b/u lærer, kan de fort lære uønskede ting.

 

 

- når de ikke blir sett når de ber om oppmerksomhet,

→ føler seg mindre verdsatt.

 

- barn som leker på andres bekostning,

→ tror de andre barna er til for dem.

 

 

Valg og konsekvenser:

- b/u med diagnoser er det ofte lett å unnlate å stille krav til.

- Hvis du feks slutter å stille krav til å komme tidsnok → kan b/u indirekte oppleve støtte fra deg til å ta feil valg.

- b/u mister muligheten til å se at det å velge å komme for seint har konsekvenser.

Oppdragelse/sosialisering

- en bevisst overføring av holdninger og verdier til b/u fra voksne.

 

1. Autoritær oppdragelse

- voksen forsøker å få kontroll over b/u.

- voksne vet og kan alt.

- oppfatter b/u som viljeløs og uansvarlig.

-b/u vet ikke sitt eget beste og må derfor styres.

 

2. La-det-skure-oppdragelse

- passive voksne.

-b/u skal lære av sine erfaringer.

 

3. Demokratisk oppdragelse

=> samarbeid og etisk veiledning.

- b/u har mange ressurser de kan ta i bruk.

- den voksne stiller spørsmål som de sammen finner ut av.

- voksne må være en tydelig og god modell.

- voksne = rollemodell

 

 

 

Motivering →

 

Er den stimuleringen vi som voksne foretar for å få barnet interessert i å lære.

→ vekke interesse J

→ belønning J

→ ros J

→ straff L

For å motivere

* ta hensyn til barnas interesser og behov.

* trekk inn barnas egne erfaring

* bruk aktuelle hendelser, selvopplevde¨

* tilpass innhold etter nivå og forutsetninger

* sørg for at barna selv deltar i gjennom-

Føringen.

* vis at det vi holder på med er viktig.

Aktivisering,

Konkretisering

Variasjon

Individualisering

Samarbeid

Evaluering

 

 

- hvordan du kan tilrettelegge aktiviteter og situasjoner for at barn og unge skal lære mest mulig.

De minste barna

- bøker, (pekebøker)

 

Valg og konsekvenser:

- Når du støtter b/u til å se konsekvensene av egne valg, blir samspillet med andre lettere.

- Selvfølelsen blir bedre

- Mulighetene for faglig læring større.

Litt eldre barn/

barnehagebarn

-bøker, billedbok, fortsettelsesfortellinger,

eventyr,

- dramatiseringer av eventyr,

- dukketeater

- håndmotorikk, trolldeig,

- veving,

- Sang, rytmer, forteller- sanger, lage bilder til sangteksten.

- dans og drama

Ungdom

 

 

 

 

 

 

 

- hvordan du forsøker å forstå b/u som du skal tilrettelegge læringen for.

 

Litt elder barn

 

- Du må vite hvor på læringskurven b/u befinner seg for å gå videre derfra.

 

Litt eldre barn/

Barnehagebarn

 

 

 

 

 

Ungdom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- å kunne tilpasse metodene etter hvilke forutsetninger b/u har.

Små barn

 

- Motivasjon

- Observasjon

- Planlegging

- Dokumentasjon

- utprøving viktigere J

- resultat L

- ta vare på deres initiativ

- bekreft deres inntrykk

 

Når du skal velge metode bør du:

* planlegge nøye

* ta utgangspkt i barnas forutsetninger

* motivere barna i forkant

* være nøye med å registrere hva barna responderer på og ikke.

 

Barnas motorikk og deres intellektuelle evner øker med alderen. Derfor må også aktivitetene bli vanskeligere etter hvert.

 

Litt eldre barn/

barnehagebarn

- prosess viktig J

- resultat L

Skolebarn

 

- kan jobbe målrettet over tid.

- har utviklet finmotorikken

- resultatet teller J

- virkelighetsnære tegninger

- trenger inntrykk og bevisstgjøring av hva de ser og oppfatter.

- fortsett med høytlesing slik at dårlige lesere inspireres.

- lag teater/forestillinger

- verdsett barnas skaperglede og ikke forvent ”voksen”perfeksjon.

Ungdom

 

- i stand til å velge aktiviteter

uttrykksformer.

- ivareta egne initiativ.

 

- innvolver ungdommene i planlegging.

- lytt til og aksepter og hjelp dem å realisere ideer.

Psykisk utviklingshemmede

 

-         søk variasjoner

-         sosialisering

 

Jo flere inntrykk, jo frodigere og varierte blir de i sine uttrykk.

 

 

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere